Skip to content

ο καμπος και τα περιβολια της Λαγκαδας

June 30, 2008

Αυτη την εβδομαδα θα κανω μερικες φωτογραφικες αναρτησεις, μιας κι εκανα την αρχη. Δυο τρεις ενοτητες με θεμα την Λαγκαδα. Περισσοτερο το κανω για να ολοκληρωσω αυτο που ειχα στο νου οταν αρχισα με την αναρτηση της ανατολης. Θυμαστε παλια που ειχα αναρωτηθει για ποιον γραφουμε τα ποστς; Που απευθυνομαστε; Τοτε ειχα καταληξει στο συμπερασμα οτι στην αρχη γραφουμε για μας και οσο προχωρα ο καιρος γραφουμε για να μας διαβαζουν ωρισμενα προσωπα που εχουμε γνωρισει και περιμενουν κατι απο εμας. Εδω ομως ξαναγυριζω στο αρχικο κονσεπτ. Σημερα γραφω για μενα βαζοντας σε ταξη μερικες παλιες φωτογραφιες. Φιαχνω μια ακομα αναμνηση. Ελπιζω να σας αρεσουν και σας οι φωτογραφιες απο τα περιβολια του καμπου της Λαγκαδας.

Η Λαγκαδα περιστοιχιζεται απο βουνα – αγονα θα ελεγα – απο ολες τις πλευρες εκτος απο την ανατολικη που καταληγει σε ενα φυσικο ορμο που προστατευει το χωριο απο τα κυματα του στενου. Τα βουνα ομως καταληγουν σε μια κοιλαδα πολυ ευφορη και καταπρασινη. (Απο εκει το ονομα Λαγκαδια-Λαγκαδα) Ολη η βλαστηση της Μεσογειου ειναι μαζεμενη σ’ αυτο τον καμπο. Τα κυπαρισσια, τα αμπελια, οι συκιες και τα οπωροφορα δινουν την τελεια μεσογειακη εικονα. Εκει βρισκονται τα περιβολια των κατοικων της περιοχης, ξεχωριστα απο τα σπιτια. Τα σπιτια ειναι χτισμενα κοντα στον ορμο και στην βορεια πλευρα του ορμου, ενω στην νοτια πλευρα υπαρχει ενα μικρο δασακι, ο Καρυδας. Η Λαγκαδα δεν εχει αμμουδια ωραια για μπανιο. Συνηθως πηγαινουμε νοτια στον κολπο του Αγιου Ισιδωρου η βορεια στον Ναγο. Δυο ταβερνακια για φαγητο και δυο τρια καφενεια ειναι η διασκεδαση στο χωριο. Καθε μερα υπαρχουν 2-3 δρομολογια για τις Οινουσσες η Εγνουσα οπως τη λενε οι ντοπιοι.

Η περιοχη εχει μεγαλη ιστορια. Ο αρχαιος οικισμος Κοιλα αναφερεται απο τον Ηροδοτο ενω το χωριο Κυδιαντα λιγο πιο βορρεια, με αρχαιολογικα ευρηματα, επαιξε σημαντικο ρολο στη μαχη εναντιον των Τουρκων. Η μορφολογια της Λαγκαδας που προστατευεται απο ολες τις πλευρες βοηθησε το εργο της αντιστασης κατα τη διαρκεια της Κατοχης. Μπορειτε να βρειτε πολλες πληροφοριες εδω.

Την πρωτη φορα που πηγαμε στην Λαγκαδα η ομορφια του χωριου μας μαγεψε, βαλε και οτι υπηρχαν συναισθηματικες ριζες -οπως ανεφερα σε προηγουμενα σχολια, ο πατερας του Ερρικου γεννηθηκε στην Λαγκαδα – αποφασισαμε να φιαξουμε μια αετοφωλια να πηγαινουμε να κουρνιαζουμε εκει που μυριζει θαλασσα, πευκο, ευλυπτος και λυγαρια και εκει που τα αστερια τις νυχτες ειναι τοσα πολλα που δε βαζει ο νους σας.

Οταν γυρναω στην πολη και με βλεπουν οι γεροντισσες με ρωταν: “Εσυ ποιανου εισαι κορη μου; ” Κι εγω απανταω “Του Κοραη”. Μικρος ο πατερας του Ερρικου διαβαζε καθε μερα εφημεριδα και του ειχαν προσαψει σαν παρατσουκλι το ονομα του λογιου που γνωριζαν. Ετσι λοιπον καταλαβαινομαστε αμεσως.

Για να φτασω απο την αετοφωλια στον καμπο θελω 2 λεπτα. Κατεβαινω μια αποτομη κατηφορα και αρχιζω την πρωινη περιπλανηση στα δρομακια που περναν αναμεσα απο τα περιβολια. Εκεινη την ωρα πετυχαινω και καποιο τρακτερ, η καποιον να ποτιζει. Και δεν αποκλειεται να ειναι και μακρυνος συγγενης. Η ευωδια στον καμπο ειναι μεθυστικη. Η μια μυρωδια διαδεχεται την αλλη, κι οταν ανακατευονται νομιζεις οτι βρισκεσαι στον παραδεισο. Ποτε ποτε με παιρνει χαμπαρι και καποιο σκυλι και γαυγιζει. Τα μποστανια την εποχη που βρισκομαι εγω ειναι καταφορτα με ζαρζαβατικα.

Στις φωτογραφιες μπορειτε να δειτε κι εσεις αυτα που βλεπω και ισως τοτε να καταλαβετε γιατι το εχω αγαπησει αυτο το μικρο κομματι της Ελλαδας τοσο πολυ. Γιατι εχει τοση ομορφια μαζεμενη.

Στο επομενο: Η θαλασσα της Λαγκαδας.

Γραφοντας το σημερινο κειμενο, ξεχασα οτι βρισκομαι στην αλλη ακρη του κοσμου.

Οποιος λυγαρια δε πιασει
την αγαπη του θα χασει,
κι οποιος δε τη μυριστει,
θα την αποχωριστει.

24 Comments leave one →
  1. July 1, 2008 12:55 am

    Δεν έχω πάει κατά ‘κει, και όταν είδα τις φωτογραφίες σου ομολογώ ότι στενοχωρήθηκα που δεν .. τόσα χρόνια
    Ωραίο το τετράστιχο με τη λυγαριά στο τέλος,
    ήξερα μόνο το στίχους του δημοτικού τραγουδιού βλέπεις
    Καλή σου μέρα, εκεί στο DC…

  2. July 1, 2008 2:21 am

    εκείνη η πλευρά της Χίου είναι πανέμορφη. έχω ένα φίλο στα Καρδάμυλα και εξαιτίας του γνώρισα και τα δικά σας μέρη πριν χρόνια. οι φωτογραφίες σου Δεσποινάκι έφεραν ως εδώ τα αρώματα :)
    Καλημέρα και φιλάκιααα

  3. Φλο permalink
    July 1, 2008 2:45 am

    Τι παράδεισος! Τις τελευταίες μέρες ακούσα ένα σωρό για τη Χίο (είναι μάλλον “γεωδαιτικό νησί”) και το Σεπτέμβρη μας βλέπω να πηγαίνουμε! Οι φωτογραφίες σου με ξεσήκωσαν. Σου εύχομαι κάποτε να έχεις πιο πολύ χρόνο και να χαίρεσαι τον τόπο όλες τις εποχές.

  4. July 1, 2008 2:53 am

    Στα μέρη μας η έκφραση είναι, “Τίνους είσαι είσαι συ μάνα μ?” και σου πιάνει η γιαγιά το χέρι και το χαϊδεύει με τις παλάμες της. Αυτό με τα παρατσούκλια πρέπει να γίνεται σε όλα τα χωριά τελικά και έχει πολύ πλάκα με την εφευρετικότητα των ονομάτων!
    Επίσης θα ήθελα αν γίνεται να δανιστώ τον γάιδαρο για μερικές μέρες, έχω κάτι μαζέματα στο λαχανόκηπο να κάνω!!!
    Και θυμάμαι μικρός πως έτσουζαν κάτι ωραίες βέργες από λιγαριά!!!! Εκείνο ήταν εκπαιδευτικό σύστημα…
    Φιλιά και καλό Μήνα!!!!!

  5. margarita permalink
    July 1, 2008 5:28 am

    συνοψιζω σχολια για ολα τα χιωτικα ποστς.. με τον Θεοφιλο ειχα παει τοτε στην Χιο και ειταν απο τα πιο ηρεμα τα ταξιδια .. μεχρι και η φοβερη αδερφη ειταν ησυχη.. Αν μου ειχε πει ο Ερρικος για τον Κοραη δεν θα ειχαμε γινει λογο ρεζιλι .. λογω περιεργειας ρωτοθσαμε για το σπιτι .. τιπιτς.. μεχρι που ειπε καποιος ΑΑ του Κοραη… κοκκαλο εμεις..
    εκεινες οι διακοπες θα μου μιενουν αλησμονητες — αλλωστε ειχαμε ολα τα ινσαιντερ τιπς απο τους γνωστες του νησιου..

    ευχομαι να περασεις και αλλες αξεχαστες στιγμες στο νησι αναμεσα στις μυρουδιες και τισ λιχουδιες !!! περιμενω τις φωτο για την θαλασσα..

    Μ. και καλο μηνα..

  6. July 1, 2008 8:18 am

    @So_Far Μεχρι το 85 ουτε κι εγω ειχα παει. Γενικα μου αρεσουν τα νησια, το καθενα για την ιδιεταιροτητα του, παντα απορω πως το καθενα ειναι τοσο ξεχωριστο με δικη του προσωπικοτητα εστω κι αν ειναι πλαι πλαι. Ετσι βρηκα ευκαιρια μιας και δεν ειχα δικο μου νησι να το αγγαλιασω και να το αγαπησω. Ειναι και η ιστορια και η τοποθεσια (ακριτικη) και βιζαβι απο την Μικρα Ασια, ολα αυτα με θελγουν. Θα ηθελα να παω και στη Μυτηλινη καποια φορα .. μια ζωη ακους τοσα ομορφα απο τη μαμα μου που ξεκαλοκαιριαζε εκει παιδακι.
    Το τετραστιχο επισης ειναι καποια δημοτικη θυμοσοφια. Η μαμα το ελεγε κι αυτο .. κι αγω φυσικα οταν βρεθω κοντα σε λυγαρια, την αγγιζω την μυριζω κι ετσι εχουμε το κεφαλι μας ησυχο! Πφ!

  7. July 1, 2008 8:19 am

    @μελισσουλα αρωματα δε λες τιποτα. Η εκφραση μυροβολος δεν ειναι καθολου τυχαια. Φιλακια

  8. July 1, 2008 8:23 am

    @Φλο! Που εισαι εσυ; Γυρισες κιολας; Ο Ερρικος μου ειπε οτι συναντηθηκατε κι αγω χαρηκα παααααρα πολυ. Σωστα εχεις δικιο Και ο Σακης χμ χμ εχει σπιτι στους Ολυμπους και στη Λαγκαδα εχουμε αλλο ενα Σαλονικιο απο το δικο σας μαγαζι! Χα χα… Εκανες μπανακια; Φιλια!!!

  9. July 1, 2008 8:28 am

    @Radio Marconi Εχεις δικιο η καλυτερη βιτσα ειναι απο λυγαρια, δε κοβεται με τιποτα το ατιμο. Καλα τα παρατσουκλια ειναι το κατι αλλο, αλλα και το οτι ανακαλυπτεις καποια μακρυνη συγγενεια με σχεδον ολους, σε μικρους τοπους. Δε θα ξεχασω πριν απο αρκετα χρονια, την πρωτη φορα ισως που πηγαμε ολοι μαζι, ο μικρος μου ηταν περιπου 6 χρονων. Βλεπουμε ενα αγορακι στη θαλασσα ιδια ηλικια να χτυπαει στο βραχο ενα χταποδι. Το αγορακι φυσιογνωμικα ΙΔΙΟ ο Τεντυ. Με το ποιοανου εισαι εσυ κλπ βγηκαν δευτερα ξαδερφια. Δυο ιδιες φατσες η μια να κοπανα αδιαφορα ενα χταποδι και η αλλη να λυπαται το καυμενο το χταποδακι και να γυριζει απο κει για να μη βλεπει! Φιλια, α ο γαιδαρος δικος σου!

  10. July 1, 2008 8:30 am

    @Μαργαριτα Το μονο που δεν ειχες κουκλα μου ηταν εμενα να σε σεργιαναω και να σου κανω πατητες στη θαλσσα! Σε ξαναπεριμενω! Φιλακια.

  11. personlich permalink
    July 1, 2008 9:19 am

    Τα καλυτερα ποστς,ειναι αυτα που γραφουμε για τον εαυτο μας!
    Να το θυμασαι αυτο χαρα μου!
    Καλο μηνα σου ευχομαι.Σε φιλω.

  12. July 1, 2008 11:35 am

    Το ότι γράφοντας αυτό το κείμενο, ξέχασες πως είσαι στην άκρη του κόσμου (όπως καταλήγεις στο ποστ σου), νομίζω πως περιέχει περισσότερες λέξεις από όλες αυτές τις φωτό, κι ας λένε το αντίθετο.
    (Φωτογράφος είμαι και ξέρω).
    Έτσι μπράβο, άνοιξε την καρδιά σου, γιατί μόνο έτσι θα ανοίξουν τα φτερά σου, και οι αποστάσεις δεν θα έχουν πλέον κανένα νόημα.
    ΠΟλλά φιλιά!

  13. July 1, 2008 2:10 pm

    Εδώ λέγανε παλιά. Ποίνου είσαι εσύ? Και με το που έλεγες το όνομα σε καταχωρούσαν στον ανάλογο φάκελο, που και καμία σχέση με την πραγματικότητα να μη είχε, την εντύπωση δεν τους την άλλαζες με τίποτα.Τύφλα νάχει η χούντα!! Όμως τώρα χαθήκαμε, έχει κατέβει όλος ο καβοντόρος,,,,, Πολύ ωραία τα βλέπεις και ρομαντικά. Θα γράψω μια φορά για το πως γκρεμίστηκαν τα ρομαντικά μου όνειρα περί μόνιμης εγκατάστασης στην εξοχή. Όχι ότι δεν είναι ωραία, αλλά όχι και όπως το είχα φανταστεί! Καλύτερα λοιπόν το καλοκαίρι μόνο, να έχεις μόνο ωραίες αναμνήσεις! Πω, πω πολυλογία!!
    φιλάκια

  14. personlich permalink
    July 1, 2008 2:46 pm

    Και να που με εβαλες στο ταξιδακι σου.
    Αλλα ετσι ειναι αμα θελουμε να μαθουμε κατι παραπανω για αυτους!
    Εψαξα και διαβασα.Ωραια πραγματα.Ρωτα τωρα οτι θες;)χα χα!Πρωτα ηξερα μονο την χωρα και ορισμενα μαστιχοχωρια!
    Σημερα εγινα…πιο εξυπνος.
    Στην παρακατω διευθυνση,βρηκα πολυ σημαντικα στοιχεια!
    Σε φιλω ξανα.

    http://www.lagadousika.gr/credits.asp

  15. July 1, 2008 3:21 pm

    Κι εγώ που είμαι 3 ώρες μακριά απ τον
    παράδεισό μου έτσι αισθάνομαι ώρες -ώρες!
    Ουσιαστικά είμαστε πάντα εκεί στον
    τόπο που αγαπάμε ,αφού τον κουβαλάμε
    πάντα μέσα μας!
    Θα ήθελα να βρεθώ στον παράδεισό σου
    κάποτε…

  16. July 1, 2008 3:32 pm

    Καλησπέρα Δεσποινάκι!
    Δεν έχω πάει ποτέ προς τα κει..
    αλλά θα σταθώ σε κάτι άλλο..
    “τίνος είσαι εσύ?”
    χαΧΧΑΧΑΧΑ! Παντού τα ίδια ρωτάνε οι μεγαλύτεροι ..! Μου θύμισες πολλά..!
    Φιλάκιαα!

  17. July 1, 2008 9:50 pm

    @personlich Νομιζω πως εχεις δικιο, κυριως οταν ειμαστε δυσκολοι με τους εαυτους μας ειμαστε ακομα πιο αποτελεσματικοι. Ειδες Κωστακη πολλες φορες νομιζουμε οτι ενας τοπος ειναι .. εκει … στατικος, και ομως υοαρχει ιστορια εθιμα .. ενας ολοκληρος κοσμος που ισως να υπαρχει αιωνες. Φιλια βρε! Και καλο μηνα.

    @Stiliano Οι αποστασεις εχουν παψει να εχουν νοημα εδω και πολλα χρονια για μενα φωτογραφε μου Πολλα φιλια και απο μενα.

    @Σοφια Δεν εχω Σοφια μου καμια διαθεση να μετακομισω μονιμα στην εξοχη, δεν θα μπορουσα αλλωστε. Ειμαι βασικα city mouse. Αλλα για λιγο καιρο και οσο μπορω εκτιμω και απολαμβανω αυτες τις ομορφιες.

    @Kostaslogh. Ευχομαι να ερθεις μια μερα, αν μαλιστα ερθεις Αυγουστο μπορει και να σε κερασω ουζακι.

    @Griz Εσυ γκριζουλα μου ΤΙΝΟΣ εισαι? Φιλακια!

  18. July 1, 2008 10:09 pm

    Καλησπέρα γειτόνισσα και καλό μήνα,
    Λοιπόν, ΄θα τραγουδήσω (με ακούς;) το Λυγαριά, Λυγαριά , Εσένα Εχω στην Καρδιά για να έρθω στο θέμα μας.
    Η Λαγκάδα ωραία φαίνεται και παραδοσιακή. Και σένα μοιάζει να σούλειπε ένας τόπος διαφυγής κι επιστροφής, το δικό σου χωριό. Ξέρω πώς είναι αυτή η στέρηση για τους Αθηναίους, γιατί εγώ είχα τη Λευκάδα μου κι όλες οι συμφοιτήτριες και φίλες ορμούσαν να με συντροφέψουν στο νησί μου Κυριακή , Γιορτή και Σχόλη!
    Επομένως, κατανοητή η νοσταλγία του νόστιμου ήματος. Και μπράβο σας που φτιάξατε ένας τόπο για τα παιδιά σας.
    Φιλιά απο τη Λευκαδίτισσα που τον είχε πάντα!

  19. July 1, 2008 10:12 pm

    ΥΓ. Αυτό το σχολιάκι είναι για το Θύμιο: Δεν ήξερα πως μιλούσαν και βλάχικα οι Πυργιώτες, νόμιζα πως μόνο τα … αιμομεικτικά τους απασχολούσαν! (Συγγνώμη , δεν μπόρεσα να αποφύγω την κακία ένεκα παλαιών αναμνήσεων!)

  20. July 2, 2008 12:46 am

    Ωραίο μέρος, γεμάτο με ομορφιές και μυρωδιές… Εμείς πάμε σχεδόν αποκλειστικά βουνό, μια χαρά θάλασσα έχουμε και ‘δω…

  21. Φλο permalink
    July 2, 2008 3:19 am

    Γύρισα, αλλά σε λίγο καιρό ξαναφεύγω για την αγαπημένη μου Ζάκρο (σην Κρήτη πάλι…) Και μπανάκια έκανα, και φαγάκια έφαγα, και από όλα. Ο Ε. συμπαθέστατος. Του χρόνου ελπίζω να έρθεις και συ.

  22. March 6, 2009 3:40 am

    Μετά απο μια μικρή βόλτα που έκανα στο σπιτικό σου.. έχω να σου πω .. δεν έχω λόγια..
    για τις φωτογραφίες, για τα κείμενα ..ένα μεγάλο μπράβο θέλω να σου πω.. και χαίρομαι πραγματικά που βρέθηκα εδώ.. σίγουρα θα ξαναρθω..
    να εισαι καλα Δεσποινα.. καλό μήνα Μάρτη:)

  23. Poppy permalink
    June 2, 2009 3:31 pm

    Ανακάλεσες στη μνήμη μου τις ομορφότερες παιδικές μου εμπειρίες. Τότε που πήγαινα διακοπές με τον παππού (καπετάν- Στέλιο) και τη γιαγιά μου στον τόπο τους.Εκεί είδα την πρώτη ανατολή του ήλιου, ενώ η μυρωδιά της αλμύρας συνδυασμένη με αυτήν που προερχόταν από τη βενζινοκίνητη μηχανή της ψαρόβαρκας δεν συγκρινόταν με το ακριβότερο άρωμα του κόσμου. Εκεί με έμαθε ο παππούς την Πούλια και τον Αυγερινό (όντως, η εικόνα του ουρανού εκεί είναι αδύνατον να περιγραφεί). Στον κολπίσκο του φάρου με “πέταξε” χωρίς τα μπρατσάκια μου γιατί ήταν “…ντροπή να μην κολυμπάς σα δελφίνι, αφού στο αίμα σου κυλά η αρμύρα” κι εκεί ένιωσα να κατακτώ τον κόσμο αφού τα κατάφερα να επιπλεύσω, μόλις τεσσάρων.
    Εκεί θα επιστρέψω (καλώς εχόντων) αυτό το καλοκαίρι, για να βρω πάλι τον παππού, που εδώ και χρόνια έχω χάσει…
    Να είσαι καλά!

  24. June 3, 2009 12:40 am

    Αγαπητη Poppy, ειδα το επωνυμο σου στο μεηλ. Γνωστο ονομα σε ολο το νησι ναι; Αναφεροντας το στον Ερρικο που καταγεται απο εκει ο πατερας του, αρχισε να μου αραδιαζει ονοματα. Πεταω κι εγω ενα, Μηπως η μητερα της γιαγιας λεγοταν Μαριαννα; Poppy καλη μου να πας, εγω δε θα τα καταφερω φετος και λυπαμαι αφανταστα. Εχω μια αετοφωλια στην Λαγκαδα και το λετρευω το χωριο. Και ποσο δικιο εχεις για τον ουρανο της. Τις νυχτες παντα με τα παιδια πεφταμε ξαπλα και κοιταγαμε τα αστερια και περιμεναμε να φανει καποιο πεφταστερο.
    Σ’ευχαριστω για την επισκεψη και για το σχολιο.

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 30 other followers

