Skip to content

μια συντομη αναφορα σε ενα βιβλιο και σε μια φιλη

July 28, 2008

Δε μπορω να μπω στο ρολο της κριτικου λογοτεχνιας. Ουτε το εχω ξανακανει, ουτε εχω το υποβαθρο. Μια απλη γνωμη ομως θα προσπαθησω να τη διατυπωσω γιατι νομιζω οτι αξιζει τον κοπο. Μολις προχθες, ετελειωσα το διαβασμα του βιβλιου της Πηνελοπης , “Ο Τζονι κι εγω”.

Ηταν Δεκεμβρης του 2007 οταν ακομα εγραφα δυο ποστς το μηνα. Μολις ειχα επιστρεψει απο την Καλιφορνια, και εκανα αναρτησεις με ταξιδιωτικες εντυπωσεις. Εκει ηρθε η Πηνελοπη και πιασαμε κουβεντα. Μετα απο λιγο καιρο, ανεβαζω μια αναρτηση με την γειτονια που μεγαλωσα. Ω ! τι εκπληξη, μεγαλωσαμε στην ιδια γειτονια, παιξαμε στα ιδια παρκακια, ισως να συναντησαμε και τους ιδιους ανθρωπους (ισως τον φουρναρη!). Επι πλεον η Πηνελοπη οπως κι εγω, ζει μονικα στο εξωτερικο.

Ολα αυτα, αλλα και αλλα πιο βασικα, που απορρεουν απο τροπους, λογια, συμπεριφορες, μας εφεραν λιγο πιο κοντα. Με το ετσι και με το αλλοιως, με αποκαλεσε μια μερα “η καλυτερη φιλη της μπλογκοσφαιρας”, και οπως ειναι φυσικο συγκινηθηκα, και ποιος αλλωστε δεν συγκινειται με τετοια. Μου εμπιστευθηκε οτι εγραφε καποιο βιβλιο.

Περασε ο καιρος και το βιβλιο κυκλοφορησε τελος Ιουνιου. Η συνεσταλμενη και συγκρατημενη Πηνελοπη των μπλογκς γραφει τοσο ομορφα, ανετα και εχει ενα απιστευτο χιουμορ που δεν κρυβω οτι με ξαφνιασε πολυ ευχαριστα. Νομιζα οτι την ηξερα αρκετα καλα. Και ομως, δεν την ηξερα. Τωρα, οχι μονο την ξερω πιο καλα, αλλα την αγαπω περισσοτερο.

Η Πηνελοπη εχει μια απιστευτη ικανοτητα να παρατηρει τα παντα γυρω της αλλα κυριως συμπεριφορες ανθρωπων. Ζει στην Αγγλια (Αλβιονα οπως της αρεσει να την λεει) γιατι αγαπησε και παντρευτηκε τον Βρεττανο Τζονι. Δεν ειναι δυσκολο να αντιληφθεις τις συμπεριφορες ενος αλλου λαου που διαφερει απο τον δικο σου, ειναι δυσκολο ομως να καταγραφεις αυτες τις συμπεριφορες, να τις επεξεργαζεσαι με τα δικα σου κριτηρια, και να τις περιγραφεις παντα διατηρωντας την επιφυλαξη της δικης σου κουλτουρας.

Αυτο κανει η Πηνελοπη στο απιστευτα χαριτωμενο βιβλιαρακι της. Δεχεται και αφομοιωνει την κουλτουρα της χωρας που επελεξε να ζησει και ταυτοχρονα κρατα την Ελληνικη της ματια, την αντιμετωπιση και το τοσο διαφορετικο απο το βρεττανικο χιουμορ της.

Το βιβλιο ειναι γραμμενο σε μορφη ημερολογιου, και η γλωσσα απλη χωρις υπερβολες σαν να σου μιλαει η φιλη σου. Και οπως λεει η Μανινα Ζουμπουλακη, οι καλυτερες περιγραφες ειναι απο γεγονοτα που εχουμε ζησει.

Θα σταθω σε μια παρατηρηση που κανει η Πηνελοπη προς το τελος του βιβλιου της, προσπαθωντας να δωσει στον αναγνωστη να καταλαβει την διαφορα μεταξυ των εννοιων, “εκπατρισμενος” και “μεταναστης”. Αυτοματα μου ηρθε στο νου μια συζητηση που ειχαμε παλιοτερα μεταξυ μας για “τουριστες” και “ταξιδιωτες” . Οι χωροι ιδιοι, η αντιμετωπιση ομως, σαφως διαφορετικη.

Το βιβλιαρακι της Πηνελοπης θα το κανω δωρο στις φιλες μου που εχουν “παντρευτει” μια αλλη κουλτουρα και πιστεψτε με, ετσι που εχω περιπλανηθει τοσα χρονια γνωριζω αρκετες. Το δικο μου ομως εχει ιδιεταιρη αξια για μενα γιατι εχει και αφιερωση. “Στην καλυτερη φιλη της μπλογκοσφαιρας” .

15 Comments leave one →
  1. July 29, 2008 12:03 am

    Καλημέρα,
    το έχω παραγγείλει ,αλλά δεν έχει έρθει ακόμα. Πού θα πάει, θάρθει, και μετά από αυτά που γράφεις, είμαι σίγουρη ότι θα μου αρέσει.
    Το καλό με την Πηνελόπη, είναι ότι χωρίς να τι θέλει μέσα από τα πόστ της, δίνει μια νότα αισιοδοξίας, και την απάντηση στο, παπούτσι από τον τόπο σου και ας είναι μπαλωμένο. Γιατί να μην είναι από άλλο και αμπάλωτο δηλαδή?

  2. July 29, 2008 1:25 am

    Καλημέρα Δεσποινάκι μου,
    λοιπόν την ίδια γνώμη για την Πηνελόπη έχω κι εγώ. Το βιβλίο της το αγόρασα και το διαβάζω τώρα. Κάθε βράδυ πάω στο κρεβάτι λίγο πιο νωρίς απ’ ότι συνηθίζω, όχι για να κοιμηθώ, αλλά για να διαβάσω το ευχάριστο βιβλίο της Πηνελόπης και να με πάρει ο ύπνος γλυκά. Έχει πολύ χιούμορ με την πιο καλή του έννοια, έχει αμεσότητα και διαβάζεται πολύ πολύ ευχάριστα.

  3. margarita permalink
    July 29, 2008 4:19 am

    μαzεμενα σχολια για ολα τα μαζι.. αυτο το εσυ εισαι μακρυα… ποναει πληγωνει και μελαγχολει αλυπητα.. και παει καπακι στο οτι εισαι μακρυα γιατι παντρευτηκες καποιον απο αλλη χωρα … λιγοι ισως καταλαβαινουν το δυσκολιες και πικρες κρυβουν αυτα τα δuο μαζι… και με τα χρονια ασκειται το αυτι στο ακουσμα της καρδιας μεσα απο ενα ακουστικο.. πολλες φορες ειναι πιο ευαισθητοποιημενο απο την βουβη ματια..

    το βιβλιο το ειπα στη φοβερη αδερφη .. ελπιζω να μου το φερει..

    το ριζοτο καλο??

    και το καλοκαιρι εινα σαγιοναρα και καρπουζι και η αισθηση του αλατιου στο κορμι

    φιλακια
    απο Μ. ( alone again!!)

  4. personlich permalink
    July 29, 2008 7:27 am

    Καλημερα στο γλυκοδεσποιναριον!
    Το θελω κι εγω το βιβλιο,κι ας μην ειμαι…φιλη σου;)
    Που μπορω να το βρω εδω Γερμανια;
    Φιλι και καλο κουραγιο!
    Ειναι μονο μια εργασιμη Τριτη.
    Σκεψου θετικα!!! χα χα χα!
    Εγω καθομαι ηδη στον καναπε!!!

  5. July 29, 2008 7:42 am

    Μου αρεσε το post σου δεσποινακι, γιατι αν ζεις σε μια ξενη χωρα, ειναι σωστο να σεβεσαι την κουλτουρα της χωρας που σε φιλοξενεί, αλλά ταυτόχρονα να μην χανεις τίποτα κι από την δική σου ελληνική ψυχή…

    καλή τύχη στο βιβλίο της Πηνελόπης κι ας μην την ξέρω…

  6. July 29, 2008 8:33 am

    Καλημερα σε ολους .. σημερα θα απαντησω πρωι πριν μπω στην διαδικασια της ερευνας ενος μονΔελου ηλιακης ακτινοβολιας που μας εστειλαν παρεπιπτοντως κατι βρεττανοι και εχουν ακουσει τον αναβαλλομενο … Πρωτη γουλια καφε και παμε.

    @ Σοφια. Νομιζω οτι προσωπικα δεν θα μπορουσα να ερωτευτω μη Ελληνα. Νομιζω οτι η γλωσσα μου κανει κλικ με το πρωτο.. και λεω νομιζω γιατι δεν μου ετυχε μαλλον κατι τετοιο. Αυτο δε σημαινει οτι δεν ευδοκιμουν. Οι περισσοτεροι που ξερω πολυ ηρεμοι γαμοι. Δεν μπορω να εχω πιο εμπεριστατωμενη γνωμη γιατι δεν το εχω ζησει παρα μονο σαν παρατητρια, και τωρα με την αναγνωση του βιβλιου. Μια ελληνιδα με ταμπεραμεντο μπορει να ταιριαξει με ενα γλυκο ηρεμο αγγλοσαξωνα. Και ενας απαιτητικος μεσογειακος τυπος με μια γλυκεια γιαπωνεζα ας πουμε. Οταν υπαρχει χημεια, τα παπουτσια .. βγαινουν. Φιλια

    @Μεροπη. Ετσι ειναι βρε Μεροπακι, ταυτιστηκα τοσο με τη νοοτροπια της Ελληνιδας του εξωτερικου.. τι να σου πω.. η Πηνελοπη θα μπορουσε να ειναι η .. μικρη μου αδελφουλα…

    @Μαργαριτα Αν δε στο φερει θα στο στειλω εγω γλυκεια μου απο την Ελλαδα. Να μου πεις μονο. Σημερα σ εβαλα να διαβασεις πολλα. Φιλακια βρε, αυτες οι μοναξιες ειναι προσωρινες. Κουραστηκες κιολας απ’ οσα διαβασα εγω.
    Αυτη η .. μακρυα κατασταση.. δυστυχως τελος δεν εχει. Αν σου πω οτι ειναι η πρωτη φορα που παω τοσο .. καπως στην Ελλαδα. Αλλα πρεπει και να παω και να αντιμετωπισω τα παντα με χαμογελο. Θα τα καταφερω.

    @Κωστη μου, δε ξερω αν κυκλοφορει Γερμανια, αλλα θα στο στειλω οταν παω Ελλαδα εγω. Δωσε μου καποια διευθυνση αν θελεις και θα τοχεις. Θετικα θετικα θετικα αμα το πω πολλες φορες θα γινει.. αντε παλι με τις αυθυποβολες!!
    Μη πιανεις ΟΛΟ τον καναπε.. μαζεψου.. ποτε δε ξερεις.. Το βραδακι (αν ειναι ακομα αδειανη η θεση διπλα χο χο ) μπορει να καθησω να αρχισω παλι τα μπουρ μπουρ κι αν κοιμασαι παλι θα κανω ησυχια. Φιλι Κωστη μου.

    @Ναταλια καλωστηνεεεε.. πας κι ερχεσαι κι εσυ οπως ολοι στην μπλογκοσφαιρα. Ετσι ειναι αλλοιως οχι μονο δεν επιζεις αλλα δεν προκοβεις κιολας. Η θετικη αντιμετωπιση ενος ξενου στη χωρα που ζει, εχει σαν αποτελεσμα οι αλλοι να συμπαθησουν μεσω αυτου την δικη του χωρα. Ξερεις ποσους εχω στειλει στην Ελλαδα και επειδη αγαπουν εμενα αγαπησαν και τη χωρα μου. Ειμαι σιγουρη οτι το βιβλιαρακι θα παει μια χαρα.. και της ειπα.. αρχισε να ξαναγραφεις!!

  7. Φωτεινή S permalink
    July 29, 2008 11:28 am

    Γεια σου Δεσποινάκι!
    Χαίρομαι να σε διαβάζω και δε βαριέσαι, βρε παιδάκι μου, να είσαι και περιγραφική και αναλυτική και επεξηγηματική και στα post και στα σχόλια.
    Ωραία! Μ’ αρέσει!
    Αλήθεια, θα ποστάρεις και στις διακοπές;
    Πολλά πολλά φιλάκια!

  8. July 29, 2008 6:14 pm

    @Φωτεινη καλα δε βαριεστε εσεις να μου γραφετε τοσα πραγματα και θα βαρεθω εγω να σας απαντησω; Καλα δε φανταζεσαι τι χαρα παιρνω να μου γραφετε απο τα περατα του κοσμου.
    Στις διακοπες οχι Φωτεινη μου. Θα κανω κανονικες διακοπες. Ισως να μπω καμια δυο φορες αν τα καταφερω να δω τι γινεται αλλα κι αυτο αν μπορεσω. Εχω τοσα να κανω σ’ αυτες τις διακοπες που μετα θα θελω .. σιγουρα .. διακοπες. Φιλια Φωτεινουλα.

  9. personlich permalink
    July 29, 2008 6:40 pm

    Ααα..γυρισε το Δεσποινακι!
    Πως ηταν χαρα μας η μερα σου;
    Αμα δεν σε ακουσω,ενα υπεροχο βραδυ σου ευχομαι!
    Σε λιγο,παω ..για βουτια;) χα χα!

  10. July 29, 2008 6:52 pm

    Ωπ γυρισα!! Η μερα μου ηταν αργηηηηηηηη κουραστικηηηηη ειχα να παω και καποιο συναδελφο στο γκαραζ του να παρει το αυτοκινητο του και οδηγουσα μια ωωωωωωωρα αλλα τωρα ολα καλα .. επι του καναπε η πουπε!! χο χο χο
    Που θα βουτηξεις; Προσεχε να μην ειναι παγωμενα ε; Ονειρα γλυκα λιονταρακι.

  11. personlich permalink
    July 29, 2008 7:03 pm

    Guten Nacht Spatz1
    Danke!
    🙂

  12. July 29, 2008 7:11 pm

    Guten Nacht Löwe 😀

  13. Blue permalink
    July 30, 2008 12:42 am

    Και να φανταστείς ότι πριν λίγες μέρες έκανα την παραγγελία μου για τα βιβλία που θα πάρω μαζί στις διακοπές και ήταν και αυτό μέσα στη λίστα. Αφού το είχα δει εδώ σκέφτηκα “για να το προτείνει το δεσποινάκι θα είναι σίγουρα καλό” . Τώρα διάβασα και το ποστ και … περιμένω να έρθει η παραγγελία μου!

  14. July 30, 2008 10:29 am

    Το βιβλίο δεν το έχω διαβάσει ακόμα.. αλλά είναι κάτι που θα κάνω άμεσα χαλαρωμένη για να το απολαύσω εξ ολοκλήρου
    Είμαι σίγουρη ότι η Lady Pen(elope) θα έχει “ζωγραφίσει” πάνω στις διαφορετικές κουλτούρες.
    Και θα έλεγα ότι η δική σας φιλία είναι από τις πιο αξιοζήλευτες και όμορφες φιλίες της μπλογκόσφαιρας … και αυτό είναι μοναδικό΄από μόνο του

  15. July 30, 2008 6:28 pm

    @Blue Ειμαι σιγουρη οτι θα σου αρεσει ματια μου. Ποτε πας διακοπες εσυ; Καλα θα τα πουμε καποια στιγμη.

    So_Far Εχει εχει σοφαρακι, οσο για τις φιλιες ειμαι σιγουρη οτι ξερεις αρκετα και φυσικα παντα υπαρχει χωρος για καινουργιες. Φιλια

Leave a Reply

