Skip to content

μιλωντας για φεγγαρια

October 28, 2010

Καθε φορα που μας προκυπτει πανσεληνος, οι περισσοτεροι γνωστοι μου (η μαλλον οι περισσοτερες γνωστες μου) αρχιζουν το ρομαντικο παραληρημμα.  Φταινε λιγο και κατι τραγουδοποιοι που γραφουν τραγουδια του στυλ “τεηκ μη του δε μουν” η “λουνα ροσσα”  και ετσι καθε εικοσιοχτω μερες στο περιπου,  μας παιρνουν σβαρνα τα αχ και τα βαχ.  Προσωπικα, τα ουρανια σωματα τα θεωρω μεγα μπελα γιατι με δυσκολευουν στους συντελεστες των πολυωνυμων Chebyshev,  πλην του ηλιου που μαζι του τα παω  πολυ καλα, ιδιως τα καλοκαιρια στην ξαπλωστρα της πλαζ.

Σημερα δε θα μιλησω για την Σεληνη της γης. Θα σας πω για ενα αλλο φεγγαρι.  Ενα μικρο φεγγαρακι που βρεθηκε να κανει βολτες γυρω απο τον Ποσειδωνα.  Την λενε  despina και ειναι μικρουλα, μολις 148 χιλιομετρα ο μεγαλος της αξονας.  Την πρωτοειδαν να περιφερεται το 1989 σε φωτογραφιες που εληφθησαν απο το διασημοπλοιο Voyager 2.

Despina, Moon of Neptune

Η Δεσποινα σε τροχια γυρω απο τον Ποσειδωνα. Η φωτογραφια ειναι συνθεση τεσσαρων φωτογραφιων στις οποιες φαινεται, οχι μονο το φεγγαρι, αλλα και η σκια του στα μπλε συννεφα που περιβαλλουν τον Ποσειδωνα.

Την ημερα που βαφτιστηκε επισημα το φαγγαρι  Δεσποινα,  επαιρνα συγχαρητηρια μεηλς απο συναδελφους που ασχολουνται με το θεμα, γιατι ημουν η μονη  Δεσποινα που ηξεραν ως τοτε.  Μου αρεσε πολυ η ιδεα να εχω ενα φεγγαρι με το ονομα μου.  Η Δεσποινα συμφωνα με την Ελληνικη μυθολογια ηταν κορη του Ποσειδωνα και της Δημητρας,  και εχει αρκετα αλλα φρεγγαρια για παρεα. Τον Τριτωνα, την Νηρηιδα, την Ναϊαδα, την Θαλασσα, την Γαλατεια, την Λαρισσα, τον Πρωτεα, τον Χαλυμηδη, την Ψαμαθεια, την Σαώ , την Λαομηδεια και την Νησώ.

Τα ονοματα των ουρανιων σωματων απο το 1919 και μετα αποφασιζονται απο επιτροπες της Διεθνους Ενωσεως Αστρονομων/International Astronomical Union (IAU). Η ιδια Ενωση καθε τοσο και λιγακι, αναθεωρει τις σταθερες που χαρακτηριζουν ολα τα ουρανια σωματα αφου εμεις μπορουμε και τις βελτιωνουμε, με περισσοτερες η νεου τυπου δορυφορικες παρατηρησεις.

Το φεγγαρι μου κι εγω, σας φιλουμε γλυκα!

 



31 Comments leave one →
  1. margarita permalink
    October 28, 2010 3:28 am

    καλημερα .. χαχα!! . το Chebishev πολυ μου αρεσε πρωι-πρωι εδω στην αραπια.. και ετσι ξεκιναω τη μερα μου σε αλλες τροχιες.. κοιτα βρε εσυ εχεις ολοκληρο φεγγαρι!! φιλακια και καποτε θα σε πετυχω εστω και σε αλλους γαλαξιες

    • October 28, 2010 11:00 pm

      Μπορει να μη με πετυχες εσυ Μαργκω μου στους γαλαξιες, αλλα σε πετυχα εγω στην αραπια προ του παγωτου! Το φεγγαρακι μου το ξερω απο την πρωτη μερα που το βαφτισανε αφου δεν κανω πλακα με συγχαιρανε οι γνωστοι μας τυποι και πρωτος πρωτος ο Φραγκουλης. Φιλακια.

  2. October 28, 2010 6:00 am

    βρε βυσμα!
    με τον διασημο πλανητη Γαβριλισμό τι θα απογινει;

    • October 28, 2010 11:04 pm

      Τι θες να γινει Γαβριλακιον; Θες να σου βρω φεγγαρια να σε περιτριγυριζουν; Ποσα θες;🙂😆

  3. October 28, 2010 6:25 am

    ΦεγγαροΔεσποινάριον,
    Μια μαντινάδα για σένα τα όνειρα και τα φεγγάρια σου!
    (Απαντώ σε 2 αναρτήσεις η πονήρω!)

    “Απ’το φεγγάρι απόψε φως κι από τ’αστέρια λάμψη
    παίρνω κι υφαίνω όνειρο να ‘ρθει να σε σκεπάσει”

    Σε φιλώ γλυκά! Εσένα και το όμορφο φεγγάρι σου!

    • October 28, 2010 11:07 pm

      Εισαι μια πονηρω εσυ! Κατι πηρε το ματι μου περι οινου και λοιπων και θαρθω να δω ασχετα αν στεναχωρεθω που δε μπορω να ερθω. Μ’ αρεσει να μαθαινω ολα τα ωραια που γινονται στην αλλη μερια του Ατλαντικου. Φιλακια κι απο μενα.

  4. Ρούλα permalink
    October 28, 2010 6:51 am

    Έχεις και αδελφό τον Αρίωνα, το ήξερες; Σύμφωνα με τη μυθολογία η Δήμητρα για να γλυτώσει από την πολιορκία του Ποσειδώνα μεταμορφώθηκε σε φοράδα και κρύφτηκε ανάμεσα στα βασιλικά κοπάδια του Όκνιου, γιού του Απόλλωνα. Μόλις ο Ποσειδώνας το αντιλήφθηκε μεταμορφώθηκε σε άλογο και κατάφερε τελικά να συνευρεθεί (!) μαζί της. Καρποί αυτής της συνεύρεσης ήταν μία κόρη, η Δέσποινα που ήταν στην ουσία επίθετο και το όνομα της οποίας δεν έπρεπε ποτέ να προφέρεται παρά μόνο από τους μυημένους στα Ελευσίνια Μυστήρια, και ένα άλογο με φτερά και μαύρη χαίτη, ο Αρίων.
    Η σύνθεση των τεσσάρων φωτογραφιών πολύ φιν φον και τα χρυσάνθεμα έδωσαν άρωμα και χρώμα φθινοπωρινό.

    • October 28, 2010 11:19 pm

      Χα χα βρε Ρουλα, ο πατηρ μου αλογο, η μητηρ μου φοραδα, εγω τι βγηκα; Παντα μας φερνεις εξτρα πληροφοριες και σ’ ευχαριστουμε. Η φωτογραφια ειναι απο το ιντερνετ (ξεχασα να το αναφερω αλλα φανταζομαι εξυπακουεται) Τα χρυσανθεμακια ειναι δικα μου!

  5. October 28, 2010 8:09 am

    Εμ βλεπεις δεν τα παρακολουθεις καλα αυτα που λεμε εμεις οι ρομαντικες και αφελεις γνωστες σου! Δεν μας απασχολει μονο η πανσεληνος σε διαφορους πλανητες η οποια δεν προκαλει μονο αχ και βαχ, αλλα και ο ερμης και η αφροδιτη και ο κρονος παρα πολυ. Ο ποσειδωνας ετσι κι ετσι και τη δεσποινα ουτε που την ειχαμε ακουσει, αρα καλοροζικη η συνονοματη σου και μπορει να κανει οσες κωλοτουμοες θελει αφου τη δικη μας ζωη δεν επηρρεαζει
    Καλημερα και καλες βολτες

    • October 28, 2010 11:24 pm

      Το φεγγαρακι μου κι εγω σ’ ευχαριστουμε τζιτζι για τα καλοριζικα. Κατ’ αρχας να διευκρινησω οτι η αναρτηση δεν εχει καμια σχεση με την αστρολογια. Η παρατηρηση στην αρχη εχει να κανει με την υπερμετρη ρομαντικη διαθεση που πιανει τον κοσμο γενικα μολις δει πανσεληνο. Κι εγω ειμαι ρομαντικη και μαλιστα πααααααρα πολυ, και μου αρεσουν τα τραγουδια παααρα πολυ, ασχετα αν δεν αρχιζω τα αχ και βαχ μολις δω φεγγαρι. Η λεξη “αφελεις” επομενως δεν ειναι ουτε επιλογη μου, ουτε προθεση μου. Παντως μιας και το εφερε(ς) η κουβεντα στην αστρολογια, φυσικα το μικρο δεσποινακι με τοσο μικρη μαζα, και τοοοοσο μακρυα απο μας, δεν μπορει να μας επηρρεασει με τις περιωρισμενες παλλοιριακες του δυνατοτητες. Ενα ομως σου λεω. Αν ησουν Ποσειδωνογουμαν, με το φεγγαρι να σου εμφανιζεται τρεις φορες την γηινη μερα, και με εννια φεγγαρια τον Αυγουστο, ουτε να το σκεφτω δε θελω! Καλημερα σου.

  6. October 28, 2010 9:02 am

    Ε, θα με σκάσεις εσύ.. Διαθέτεις και κήπο υπέροχο που τον επισκέπτονται ελάφια, και ατομικές κοκοτιέρες, και φεγγάρι με το όνομα σου!!!! Πράσινη έχω γίνει από την ζήλια μου..:-))) Φιλιά πολλά…

    • October 28, 2010 11:26 pm

      Ελα τωρα Ευακι, μη δηλωνεις χρωματα παραμονες εκλογων!😆 Εσυ δεν εχεις ατομικες κοκοτιερες; Για πες μου! Φιλια κι απο μενα και λυπηθηκα που δεν μπορεσα να δω.. αποψε!

  7. My blueprint permalink
    October 28, 2010 9:18 am

    Απίστευτο!! Δεν είχα ιδέα.
    Δε φαντάζεσαι πόσο θα οικιοποιηθώ και θα διαφημίσω τον πλανήτη σου. Αφίσα θα τον κάνω στο γραφείο.
    Πόσο πολύ ανέβηκε στα μάτια μου το ονομά μας πλέον.
    Thanks

    • October 28, 2010 11:29 pm

      Το φεγγαρι μου ειναι και δικο σου και ανηκει σε ολες τις Δεσποινες. Μη μας υποτιμας, εχουμε πολλες αξιες Δεσποινες αναμεσα μας, καποια στιγμη θα συνεχισω με οπερα!😉

  8. zwaki permalink
    October 28, 2010 12:01 pm

    Πάντως η νασα γνωρίζει καλα ελληνικη μυθολογία! Εμεις πάλι, πλην Ρούλας, όχι! Φανταστικό!

    • October 28, 2010 11:33 pm

      Μη σου φανει παραξενο ζωακι μου, οι αμερικανοι ξερουν αρκετα πραγματα απο Ελληνικη μυθολογια. Και αρχαια Ελληνικη ιστορια. Και αλλα πολλα. Αλλα ειδικα αυτοι οι υπευθυνοι για την ονομασια των ουρανιων σωματων το μελετανε καλα το θεμα. Οπως και η αγαπημενη Ρουλα!

  9. October 28, 2010 1:32 pm

    Τόξερα πως είχες μπεί στη γεωδεσία γιά να επηρεάσεις την επιστημονική κοινότητα να σου βαφτίσουν ένα φεγγαράκι με το όνομά σου!
    Δέσποινα υποκλίνομαι !

    • October 28, 2010 11:35 pm

      Η αληθεια ειναι Καναδεζα μου οτι ασκησα πιεση, εξεβιασα και στο τελος τα καταφερα.😀 Θα ψαξω να δω αν εχουμε Τζουστιν στο στερεωμα!

  10. panathinaeos permalink
    October 28, 2010 5:28 pm

    ευτυχως δια της μεθοδου του σαλαμιου (φετα – φετα) αποκαλυπτεται και ανακαλυπτεται ολη η αληθεια περι του διαστηματος…
    η ημετερα δεσποιναριον ειναι και ουρανιον σωμα!
    οι δε νονοι της διαστημικης υπηρεσιας των ΗΠΑ φαινεται να ειναι λατρεις της ελληνικης μυθολογιας!!!
    αληθεια, υπαρχει ουρανιον σωμα Οσιρις; (Αιγυπτιος Θεος)
    η Γκανεσα; (απο την ινδικη μαχαμπαρρατα)…
    παρακαλω θερμα το δεσποιναριον ως ελληνιδα και επιστημονα να μας διαφωτισει επι τουτου…
    αν υπαρχει ελληνολαγνεια εις το διαστημα, ας το ξερουμε και ας το χαρουμε…
    επανερχομενος στο θεμα του δεσποιναριον, τελικα τα φεγγαρια ειναι πολλα!!!!
    καταλαβαινω σωστα δεσποινα;;;
    κι ετσι ακομη και τα θεοσκοτεινα τα βραδια, μπορουμε να στρεφουμε το βλεμμα μερικα εκατομμυρια φωτος μακρυτερα και να βλεπουμε τα ολογεμα φεγγαρια να μας καλουν σε ενα χορο μεσα στο σκοταδι της νυχτας…
    δια μιαν εισετι φοραν, η θεωρια και προσεγγιση του ΕΝΟΣ πληττεται και αντικρυζει τον πλουραλισμο….

    • October 28, 2010 11:48 pm

      Που εισαι εσυ μαναριμ ? Εχεια φαει εξαφανιζολ! Λοιπον οι τυποι αρχισαν απο παλια με Ελληνικα ονοματα και συνεχιζουν ακαθεκτοι. Εγω παλι τι να σου πω, μεχρι και ΟΥΦΟ με εχουν πει.😉 Οσιρις εχω ακουσει ενα διαστημοπλοιο, αλλα το Ινδικο δε το εχω ακουσει. Επομενως να χαρειτε!
      Ναι ναι τα φεγγαρια του Ποσειδωνα ειναι πολλα, επομενως φανταστειτε, τα αναλογα καψοτραγουδα:
      Χαρτινα τα φεγγαρακια, φεγγαρια μου χλωμα, τα φεγγαρια πανωθε μας ασημενια ταλληρα, φεγγαρακια μου λαμπρα κλπ. Εμεις ομως θα μεινουμε σταθεροι και πιστοι στο ενα και μοναδικο μας φεγγαρακι. Σας φιλω, η κυρα του φεγγαριου!

  11. October 28, 2010 6:18 pm

    Υπέροχο! Σας αξίζει!😉

    • October 28, 2010 11:59 pm

      Οριστε να κι ενας αγνωστος που βρισκει οτι μου αξιζει το φεγγαρακι! Καλως ηρθες. Περασα απο το μπλογκ σου αλλα μαλλον τωρα το φιαχνεις.

  12. October 29, 2010 12:01 pm

    Πλάκα μου κάνεις!!! Έχουμε φεγγάρι;
    Θα με κάνεις να γράψω post μετά από καιρό 🙂
    Τέτοια νέα πρέπει να κυκλοφορήσουν.

    • October 30, 2010 2:01 am

      Εχουμε φεγγαρι ολοδικο μας, ολες οι Δεσποινες, να το κυκλοφορησεις χαρα μου!

  13. orfia permalink
    October 29, 2010 5:49 pm

    Φεγγαρια μελαγχολικα, φεγγαρια ρομαντικα, φεγγαρια ερωτικα, αλλα και φεγγαρια επιστημονικα!!Ενα μικρο φεγγαρακι με το ονομα Δεσποινα δεν μπορει παρα να ειναι και αυτο αγαπησιαρικο σαν το Δεσποιναριο!!

    • October 30, 2010 2:17 am

      ειπε στη μητερα της η κυρα σεληνη να της ραψει φορεμα να την ομορφηνει … ετσι ελεγε το ποιηματακι που ελεγα μικρη αλλα δε θυμαμαι τη συνεχεια. Κι επειδη ερχονται γιορτες πρεπει να ραψουμε φορεμα. Ναι φεγγαρω?

  14. October 29, 2010 7:39 pm

    Αυτή η πανσέληνος δεν με επηρέασε καθόλου!!!Μα πες το μωρό μου πως ήσουν εσύ!! Αγαπησιάρικα μας άγγιξες:))Γιατί δεν έμεινες παραπάνω λίγο. Έφυγες και οι πλανήτες μας έψησαν!!!!!!

    • October 30, 2010 2:26 am

      Ηρθα για να μεινω μπεϊμπυ και ανλαϊκ αλλα φεγγαρια ειμαι και αυτοφωτο! Οπως κι εσυ! (Τι μολογαω βραδιατικα μετα απο δυο μπορντω, δεν υπαρχω, θα τα διαβαζω αυριο και θα γελαω αλλα εν τω μεταξυ θα εχει γελασει και ο παρδαλος μπλογκερ)

  15. October 30, 2010 11:55 am

    wow! feggari me t’onoma sou, i like!🙂
    sth gynaika enos filou germanou, otan ton pantreuthke ths xarisane oi filoi tou ena steri – mporeis na plhrwseis kai na onomasoun ena asteri apo auta pou den exoun onoma me onomaths epiloghs sou. foveri dwro, e? poso mallon esena pou sou to kanane xwris na xreiastei outeesy oute oi kaloi sou na kanete tipota, ase pou feggari mou kanei poly kalytero apo to kathe makrino atseraki! :-)))

    • October 30, 2010 12:33 pm

      Καλωστην, με πετυχες στον πρωϊνο μου καφε με μπλογκοβολτες. Ντοναμπελλα μου, στην αρχη οταν τα ανακαλυπτουν τα τηλεσκοπια τους, η οποια αλλη μεθοδος τους δινουν ενα ονομα συνδιασμο κωδικου με αριθμους και γραμματα. Μετα ερχεται το ονομα. Ωραιο δωρο πραγματικα. Σαν κονσεπτ ειναι υπεροχο, ειναι εξτραβαγκαντ δωρο!

  16. So_Far permalink
    October 31, 2010 5:33 pm

    We love despina ! νομίζω ότι είναι πολύ φιν φον αυτό το ωραίο ουράνιο σώμα και κάτι θα ήξεραν οι συνάδελφοι
    Αγαπημένο μου φιν φον εμένα το φεγγάρι δεν με πιάνει, παιδιόθεν.
    Αντίθετα μου άρεσαν τα επιστημονικά μυστικά του και οι περιπέτειές προς αυτά.
    Εργαλείο τα Chebyshev ομολογώ , ειδικά η προσεγγιστική Curtis και η διαφορική του Liouville
    ( δεν τις ξεχνώ αυτές μαζί με τα πολυώνυμα Jacobi με είχαν ταράξει στο μεταπτυχικό )
    Φιν φον εβδομάδα εύχομαι και καλό μήνα – σε μας αλλάζει σε μισή ώρα – από τα χλωμά φεγγάρια της ασιατικής στέπας

Leave a Reply

