ταβερνα ο Μακελλος, Πιτυους, Χιος

Καποιο Μαρτη καποιο Απριλη καποιο Μαη θελω κι εγω να δω τα σπαρτα. Ισως να το αποφασισω για του χρονου.  Γιατι η ζωη περνα γρηγορα.  Πολυ γρηγορα.

Το χωριο Πιτυους στη βορεια Χιο, βρισκεται σκαρφαλωμενο  στο ορος Αιπος. Η μια φουρκετα μετα την αλλη, απο χαμηλα κοντα στη Λαγκαδα, και μετα απο μιση ωρα αναβαση, σε φερνει στην εισοδο του χωριου.  Το Πιτυους (η Πιτυος οπως αναφερεται συχνα) πηρε το ονομα του απο την απομεμακρυσμενη αποικια της Τραπεζουντας Πιτυουντα.  Ηταν καποτε ενα χωριο γεματο ζωη. Ετσι λενε οι ντοπιοι.  Ενα χωριο που αναπτυχθηκε με την κτηνοτροφια.  Σημερα κοντευει να ερημωσει.  Αλλο ενα κλασσικο παραδειγμα της εγκαταλελειμμενης Ελληνικης επαρχιας.  Η βορεια Χιος ειναι αγρια ομορφη,  με δυσβατα ορη σαν το Πελιναιο, με εξαιρετικη βλαστηση,  ενας κοσμος καταπρασινος, τελειως διαφορετικος απο τα γυμνα μαστιχοχωρια του νοτου. Το μαστιχι ομως το εμπορευτηκαν, το αξιοποιησαν, και ο νοτος παραμενει πιο πλουσιο μερος.  Στο βορρα παλι το μονο μερος που γνωρισε δοξες προπολεμικα, ακομα και μεταπολεμικα, και που θα μπορουσε να ακμαζει και σημερα με την σωστη εκμεταλλευση, ειναι οι ιαματικες πηγες στην περιοχη Αγιασματα.  Κι αυτες ομως, ειναι μια θλιβερη εικονα σημερα.

Η πλατεια με τον 700 ετων πλατανο μπροστα απο την ταβερνα.

Ξαναργυρνω στο Πιτυους που γνωρισε μερικες στιγμες δημοσιοτητας μερικα χρονια πριν, με την περιφημη ταβερνα του Μακελλου. Στην κεντρικη πλατεια του χωριου εδω και χρονια λειτουργει η ταβερνα, και ισως ειναι και ο μονος λογος που οι ξενοι φτανουν ως εδω.  Θατανε πριν απο δεκαπεντε η περισσοτερα χρονια, που διαβασα σε ενα τευχος στο περιοδικο GOURMET,  ενα ωραιοτατο οδοιπορικο για την Χιο που κατεληγε στην ταβερνα του Μακελλου.  Οσο κι αν εψαξα τα παλια μου τευχη δεν κατορθωσα να το βρω.  Ελπιζω καποια στιγμη να το εντοπισω.  Χαρηκα τοτε αφανταστα γιατι ειχα ηδη επισκεφτει τον Μακελλο, αφου το σπιτακι μας στη Λαγκαδα απεχει μιση ωρα (φουρκετες)  απο εκει.  Το 2000 με χαρα διαβασα στο Alpha GUIDE οτι ο Μακελλος περιλαμβανοταν στα τρια προτεινομενα τοτε, εστιατορια στο νησι.

Χερισια μακαρονια σερβιρισμενα

Η σπεσιαλιτε του Μακελλου ειναι τα λεγομενα “χερισια μακαρονια”.  Χειροποιητα μακαρονια, που φιαχνονται με ενα κλαδακι σπαρτου.  Ενα μικρο κομματι ζυμης στο χερι ανοιγει με ενα κλαδακι σπαρτου,  τυλιγεται γυρω απο αυτο και στο τελος αφαιρουν το σπαρτο και μενει το τρυπητο μακαρονι.  Το μακαρονι ξεραινεται, το ζεματανε και το σερβιρουν με σαλτσα φρεσκιας ντοματας και τριμμενο ξερομυζηθρο. Τοσο απλο και τοσο μεγαλειωδες.

Μια συνταγη για χερισια μακαρονια ειχα μεταφερει στο παλιο μου μπλογκ Tavola Bianca.

Στο Μακελλο τα καλοκαιριατικα βραδυα, η ταβερνα ειναι παντα γεματη.  Τα μακαρονια τα εφιαχνε καποτε η γιαγια της οικογενειας.  Δεν ξερω αν υπαρχει ακομα η γιαγια, ελπιζω ναι. Τοτε που τραβηξα αυτες τις φωτογραφιες ηταν 2000.  Ηταν ηδη πολυ μεγαλη.

Κολοκυθοπιτακια και κοπανιστοπιτακια

Εκτος απο τα χερισια μακαρονια στου Μακελλου βρισκουμε πολλες ακομα ντοπιες λιχουδιες, οπως νοστιμωτατα πιτακια με κοπανιστη,  τυροκεφτεδες ναι νωπα ντοπια κρεατα στα καρβουνα.  Απο το Πιτυους και τον Μακελλο οι φωτογραφιες σημερα.

Απλωμενα τα μακαρονια στεγνωνουν στα τραπεζια της ταβερνας

Η συνταγη

Μακαρονια Χερισια
(Απο το βιβλιαρακι Χιωτικες Παραδοσιακες Συνταγες που κυκλοφορησε το 1998 το Γυμνασιο–Λυκειο Καλλιμασσιας)

1 κιλο αλευρι
1/2 φλυτζανι λαδι
1/2 κουταλια της σουπας αλατι
κλαδακια σπαρτου

Σε μια λεκανη βαζουμε το αλευρι, το λαδι και το αλατι.
Ριχνουμε χλιαρο νερο (οσο σηκωσει) και ζυμωνουμε μεχρι να γινει η ζυμη σφιχτη.
Παιρνουμε ενα κλωναρι μακρυ σπαρτου και κοβουμε βωλαρακια ζυμη.
Τα τριβουμε γυρω στο σπαρτο στο τραπεζι, και μετα βγαζουμε το σπαρτο και στο μακαρονι μενει η τρυπα.
Τα απλωνουμε σε τριχιες η κοσκινα για να στεγνωσουν και την αλλη μερα ειναι ετοιμα.
Για να τα μαγειρεψουμε τα ριχνουμε σε βραστο αλατισμενο νερο.
Τα σερβιρουμε με σκετη σαλτσα ντοματα και τριμενο ξερομυζηθρο.

Σας φιλω γλυκα.

34 Comments

  1. Καλημέρα Δεσποινάκι!!
    Έχω γευθεί το συγκεκριμένο menu λίγα χρόνια πριν, μέρες Πασχαλινές!! Μέναμε στο σπίτι φίλων μας στην Κώμη και ανεβήκαμε στο Πιτυός για τη βόλτα αλλά κυρίως για τους λόγους που αναφέρεις.
    Υπέροχο τραπέζι!!!
    “Καποιο Μαρτη καποιο Απριλη καποιο Μαη θελω κι εγω να δω τα σπαρτα. Ισως να το αποφασισω για του χρονου. Γιατι η ζωη περνα γρηγορα. Πολυ γρηγορα.”
    Δεν ξέρω αν το κίτρινο στο font της γραμματοσειράς ήταν επιλογή σου, αλλά βρε Δέσποινα δε φαίνεται με τίποτα!! Εκτός κι αν τόχεις βάλει μόνο για σένα 🙂 Κάτι σαν κρυφή επιθυμία ας πούμε!!!
    Εύχομαι ολόψυχα να τα καταφέρεις του χρόνου!!!
    Φιλιά

  2. Η Χίος είναι ένα νησί το οποίο θα ήθελα να επισκεφθώ και για το τοπίο της και για την ιστορία της και φυσικά και για τη βιβλιοθήκη Θεοτοκά που υπάρχει στο νησί. Εννοείται ότι θα τιμήσω και την εν λόγω ταβέρνα. Με τους χιώτες συναντήθηκα επιστημονικά και μπορώ να πω ότι τους εκτιμώ ιδιαίτερα 🙂

  3. Για την Χιο ακουω χρονια τωρα τοσα πολλα..απο τον αγαπημενο μου γαμπρο-αδερφο, αντρα της αδερφης μου, που ειναι Χιωτης απο την Καλλιμασια, που ειναι σαν να το εχω γυρισει το νησι…σπιθαμη προς σπιθαμη…αλλα για το Πιτυους δεν μου ειπε τιποτε, ποτέ….ετσι τωρα θα του κανω την εξυπνη….και θα του το πω εγω…!!!
    Αχ! Δεσποινα μου…μας εφερες αυρα καλοκαιριου και ειναι τοσο νωρις ακομη!!!…
    Φιλια πολλα

  4. Σλουρπ! Τι μας κάνεις βρε Δέσποινα πρωί πρωί! Μόλις έβαλα στόχο όσο πιο σύντομα γίνεται να βρεθώ στη Χίο και να… βάλω χέρι στα θεσπέσια χερίσια μακαρόνια! Είδα μάλιστα σε μια φωτογραφία ότι διαθέτει και παγωτά κρι κρι η ταβέρνα, που κι αυτά θεωρούνται τα αγνότερα από τα τυποποιημένα. Οπότε δε με σταματάει τίποτα…

    Φιλιά πολλά 🙂

  5. Απόρω με σενα ρε παιδί μου
    η πρεπει να είσαι τετράπαχη ή έχεις καλό μεταβολισμό.

    Οπως και να έχει το καλό φαι ανοίγει καρδίες και το πιστεύω,
    αν ποτε καταφέρω να έρθω στα μέρη σου US, θα είσαι η ξεναγός μου?

  6. Λοιπόν… Αυτή την συνταγή με τα μακαρόνια τα χερίσια που τα έβρασαν, τα ζεμάτισαν με βούτυρο και μετά έριξαν από πάνω σάλτσα ντομάτας και μυζήθρα τριμμένη, την είδα προχτές σε μια παλιά εκπομπή του Μαμαλάκη που την έπαιζαν σε επανάληψη… Δεν ξέρω αν ήταν στην Χίο, δεν την είδα από την αρχή, αλλά μου φάνηκε amazing… Ειδικά ο τρόπος με τον οποίο φτιάχνουν τα μακαρόνια που όπως είπε η μια από τις δύο κυρίες , μοιάζει απλός αλλά θέλει πολλή τέχνη…. Φιλιά πολλά και καλημέρα….:-)))

  7. κατι εκανα και με εξωπεταξε το συστημα.. αντε παλι..

    ηθελα να πω οτι κατι πολλοι καλοι φιλοι πολυ σχετικοι με την Χιο ( !!!!) οταν ειχαμε παει μεσα σε ολες τις αλλες οδηγιες ειτανκι αυτο.. ετσι γνωριζοντας τι εναι το περιεχμενο σημερα δεν το διαβασα πρωινιατικα.. αλλα μεσημερακι και με γεματο στομαχακι..

    οσο για το μαρτη τον απριλη και τα σπαρτα .. καθε χρονο μια ιδια νοσταλγια .. καποτα με το καλο..

    για αυτη την χιωτικη αναρτηση κατι σαν αναφορα σε μερη και προσωπα αγαπημενα, σε θαυμαζω.. και ευχομαι μια μεγαλη καλημερα!!

  8. ο δαιμων του πληκρτολογιου .. ( εχει και αραβικα παναθεμα το) καποτΕ ..εννοω..

  9. Οντως ο Μαμαλάκης έχει δείξει τη συνταγή των μακαρονιών αλλά νομίζω ότι ήταν στο επεισόδιο γαι τη Μυτιλήνη. Αν είναι έτσι, κοντά είναι, τι Χίος, τι Μυτιλήνη.
    Οι φουρκέτες, τι είναι ? Εκτός βέβαια από τα τσιμπιδάκια για τα μαλλιά. Υποθέτω ότι είναι οι βουνοκορφές που περνάς ( η καμπύλη τους σαν ανάποδη φουρκέτα) αλλά τότε πόσες φουρκέτες είναι η μισή ώρα που απέχετε εσείς της Λαγκάδας από το Μάκελλο? Απορία!
    Ωραίο φαίνεται το χωριό, να το’ χουμε υπ’ οψη μας αν πάμε στη Χίο.
    Αλήθεια,μιας και άνοιξη έρχεται δεν το ξεκινάς να μας δείχνεις φωτό απ’ το νησί, απ’ τη Λαγκάδα κι ολ’ αυτά τα μέρη, να μας ανοίξεις την όρεξη για ταξιδάκια?
    Καλημέρα.

  10. loipon oles mou oi kolites einai xiotises, alla apo notia…koinos trome poli mastixa, hehe!! tha tous zitiso na mou kanoun xerisa makaronada loipon…pou tora tin eida me tin kokkini ntomatoula kai to tiraki to trimeno apo pano kai ligothika pou tha ftiakso gigantes to bradi…auto to kefalotiri re gmt mou na to kaname eksagogi opos kai tin feta…tha itan poli teleia :S

  11. Έχεις ΤΗΝ μακαρονού απέναντί σου . Σκέψου, πόσα πιάτα μπορεί να φάει τέτοια η φιλενάδα σου, πόσα????

  12. Απλά μεγαλοφυές, το κόλπο με το “λεπτό κλαδάκι σπάρτου” (το οποίο παρεμπιπτόντως δεν είναι πράσινο κλαδάκι, αλλά ιδιόμορφο φύλλο που φωτοσυνθέτει κανονικά – όταν είναι πάνω στο φυτό, όχι μέσα στο μακαρόνι, LOL).

    Υ.Γ.: Τι καλά που κάνω και διαβάζω πάντα τα άλλα σχόλια:
    Το – αθώο – λαθάκι της margaritas έβγαλε πολύ γέλιο

  13. Μια πρωϊνη απαντηση σε ολους πριν φυγω παλι σημερα. Πρωτα ευχαριστω ολους τους σχολιαστες. Για τους καινουργιους να διευκρινησω οτι δεν ειμαι χιωτισσα, αλλα αγαπω το νησι του καλου μου σαν δικο μου. Γιατι εγω δεν ειχα νησι και τωρα εχω!
    Γιωργη, ωρες ωρες αισθανομαι οτι με καταλαβαινεις πιο πολυ απο πολλους εδω κι ας μη μιλαμε τοσο συχνα, κρυφη ευχη ναι..

    Δωρα, ναι πολιτιστικα αξιζει για αυτα και για πολλα αλλα, κι εγω συναντηθηκα κι αγαπησα..

    Ορφια, βιαζομαι για ανοιξη και καλοκαιρι..

    Γερασιμε.. ελπιζω να τα εχει ακομα αυτα τα κρι κρι, αν και το ντοπιο παγωτο Κρινος το βρισκω τελειοτερο..

    εξ ουρανου μουυυυ ποσο χαιρομαι που σε βλεπω.. μα τι λες βρε παιδι μου.. τι φανταζεσαι οτι οσο γραφω καταβροχθιζω κιολας.. οχι δεν ειμαι τετραπαχη και ναι ελα Γιου Ες και τα λεμε!

    Ναι Ευουλα νομιζω το εχω δει κι εγω αυτο με το Μαμαλακη πριν μερικα χρονια, φιλακια!

    Μια μεγαλη καλημερα και σε σενα Μαργαριτα μου.

    Μαιρη φουρκετες λεμε εκεινο το κομματι που διπλωνει ο δρομος οπως ανεβαινι σε ενα βουνο. Ειναι μια εκφραση που ακουω απο παιδακι. Ποσες δε ξερω πολλες, ζαλαδα σκετη.. Την επομενη φορα που θα σχολιασω θα σου δωσω λινκς απο φωτογραφιες σε παλια ποστς. Εχω ηδη φερει πολλες τα προηγουμενα χρονια.

    Βρες ενα πεκορινο λονλινακι μου και φιαξτο.

    Κατριν, ενα γιατι μετα θα κατεβουμε τις φουρκετες να παμε παραλια!

    Θα λειψω λιγες μερες απο την μπλογκοεπικοινωνια. Πρεπει να ασχοληθω με κατι σοβαρο που χρειαζεται ολη την προσοχη μου. Θα ξαναρθω ομως, δατ ιζ ε προμις!

    Φιλακι και στον Ιρλανδο που μολις τον ειδα.

  14. Ωραίο ιστολόγιο.
    Ερώτηση: Το “Μακελλάρης” είναι όνομα ή προέρχεται από το ιταλικό που σημαίνει κρεοπώλης ή κάτι τέτοιο;
    Καλημέρα.

    • Γεια σου Ντινο, καλως ηρθες. Ακριβως χασαπης σημαινει μακελλαρης, και κατ’επεκταση το χρησιμοποιουμε κι εμεις γι αυτους που ..σφαζουν. Ευχαριστω για τα καλα σου λογια.

  15. Στάζει νοσταλγία το οδοιπορικό στο νησάκι σας!εύχομαι σύντομα να το επισκεφθείς και με τις καλύτερες συνθήκες για να το απολαύσεις!
    όλα να πάνε καλά!

    • Τυχαια το εγραψα την προηγουμενη εβδομαδα.. και μετα εγινε οτι εγινε. Θελω να παω συντομα Ρουλα.

  16. Μωρέ εδώ χιονίζει και σύ με πάς στη Χίο! Με κάνεις να παθαίνω τη γλυκειά μελαγχολία του νόστου. Αλλά πρέπει να τή δώ αυτή τη χίο σου και να τη γευτώ εξάπαντος. Δεν ξέρω πότε αλλά αυτό πρέπει να συμβεί κάποια μαγική στιγμή.
    ΄Φιλί χιονισμένο. Η εκδίκηση του βορρά!

    • Εδω αρχισαν να λιωνουν τα χιονια κι αυτο που ξεπροβαλλει σα φυση ειναι πολυ θλιβερο, ειχα ετοιμασει μια αναρτηση που λεγοταν ..χιονοθυελλα, η επομενη μερα. Μετα ειχαμε τα θλιβερα. Πως θα συνελθει η φυση μου λες;

  17. Η Χίος είναι από τα νησιά που δεν έχω πάει και θέλω πολύ να επισκεφτώ και φυσικά να φάω τα χερίσια αλλά και τα πιτάκια που τα είδα και μου τρέξανε τα σάλια!

    • Ειναι ομορφο νησι Λενα μου, εγω το αγαπησα μεσα απο τον ενθουσιασμο και την λατρεια που του εχει ο Ερρικος. Α και απο νοστιμιες.. αλλο τιποτα.

  18. Δεσποινάκι
    άκουσα χερίσια μακαρόνια και όρμηξα!!! τρελαίνομαι για χερίσια!! βέβαια αν φας της μαμάς μου θα ξεχάσεις όσα άλλα έχεις δοκιμάσει..
    και μου είπαν ότι ο Μάκελλος στο Πιτυός έκλεισε φέτος.. δεν ξέρω αν στο μεταξύ το έχει πάρει κάποιος άλλος το μαγαζί.. κρίμα γιατί εκεί τρώγαμε πάντα υπέροχα..
    Στα Αγιάσματα ήμουν την Κυριακή.. πρέπει να σου πω ότι το βόρειο τμήμα του νησιού αν και απόμακρο και υπό εγκατάλλειψη με γοητεύει πολύ περισσότερο απο το νότιο.. Ειδικά στα αγιάσματα νιωθεις ότι απο ώρα σε ώρα θα σκύψει ο θεός να σε ακουμπήσει..
    φιλάκια πολλά και νασαι καλά γλυκό Δεσποινάριο

    • Σταγονιτσα μου, λυπαμαι που εκλεισε η ταβερνα. Τι εγινε; ηταν τοσο αγαπημενο στεκι! Το τελευταιο που θελω να δω ειναι κατι μη παραδοσιακο εκει, θα λυπηθω. Τα αγιασματα εκει σα φυση ειναι πραγματικα ετσι που το περιγραφεις, αλλα εμενα με στεναχωρεσε η εγκαταλειψη των αλλοτε προφανως ακμαζοντων ιαματικων πηγων. Φιλια χαρα μου!

  19. Παντα εχεις ενα τροπο να μας κανεις να χαιρομαστε που σε διαβαζουμε.Μια νοσταλγια, μια ομορφια,μια αισθηση ασφαλειας και χαρας ειναι ολο αυτο που πηρα.Μπορει να σου ακουγεται παιδαριωδες και απλοικο,αλλα ετσι ενιωσα.Να εισαι καλα Δεσποινα.Πολλα φιλια

    • Οχι καθολου απλοϊκο. Κι εγω ετσι ενοιωθα οταν το εγραφα Γιαννα. Φιλια κι απο μενα.

  20. μπορει οι απαιτησεις του κοσμου για κανουρια πιατα, διαφορετικα, εξελιγμενα να μην αφηνουν τους εστιατορες να συνεχιζουν την παραδοσιακη κουζινα. ομως, αυτο δεν σημαινει οτι εξαιτιας των νεων τασεων διαγραφουμε την παραδοση του καθε τοπου στη γαστρονομια. μου αρεσει παρα πολυ να βρισκω σε εστιατορια γευσεις παλιες και ντοπια υλικα και σιγουρα δεν ειμαι μονο εγω που το θελω.
    ακομα κι αν η γιαγια δεν υπαρχει θα ηταν καλο να εχει μαθει την τεχνη των μακαρονιων της καποιος νεοτερος.
    καλη κυριακη

    • Μα ηδη η μαμα της σταγονας στο απο πανω σχολιο ξερει την τεχνη! Ασε που εχει γινει πια και εθιμο να τα φιαχνουν σε γιορτες για τους ξενους. Αυτα βεβαια μετα την δημοσιοτητα που πηρε το αρθρο στο Γκουρμε. Τωρα ακουω οτι κλεινει.. α στο καλο, στεναχωρεθηκα. Παντως αν ποτε πας στη Χιο θα σου προτεινω ωραια παραδοσιακα φαγαδικα.

  21. Η φωτογραφία με το πιάτο μακαρόνια με το τριμμένο τυράκι πάνω από την κόκκινη σάλτσα και το ποτήρι με το κρασάκι, θα μπορούσε να ήταν από μόνη της μία ανάρτηση. Έστω και οπτικά είναι σαν να νιώθεις τη γεύση στο στόμα σου!
    Δευτέρα αύριο χμ…προσφέρεται η μέρα για μακαρονάδα:)
    Καλή εβδομάδα!

    • Ουκ εν τω πολλω το ευ! Βασιλη, μια μακαροναδα πανταμας κανει να χαμογελαμε! Καλη εβδομαδα και καλο μηνα.

  22. καλημέρα Δεσποινάριο, τα έμαθα και λυπάμαι πολύ για την απώλεια…Πάω να δω και τα άλλα ποστ, ελπίζω να είστε όλοι καλά…
    Σε φιλώ…

  23. O Makelos einai anoixtos kai sas perimenei !!!Opws kai oloi oi Pityanoi!

  24. Τωρα εχω την εντυπωση οτι κι εσεις Αναστασια ειστε Πιτυανη! Και σ’αυτη την περιπτωση ειμαι κατενθουσιασμενη! Ελπιζω του χρονου το καλοκαιρι να τα καταφερω. Ευχαριστω για την επισκεψη!

  25. Αν και δε γράφω πουθενά 1 εβδομάδα τώρα και τούτη η ανάρτηση αυτή τη στιγμή με συγκινεί και με πονάει, για τις θύμισες της Χίου και ότι μου πήρε τις τελευταίες ημέρες, για σένα όμως γιατί από αυτή την ανάρτηση για τα χερίσια μακαρόνια σε γνώρισα…. θα γράψω.
    Πρώτα από όλα θα σου ευχηθώ να είσαι εκεί το Μάρτη σου ή τον Απρίλη σου, γιατί ναι η ζωή είναι μικρή και γίνεται όλο και πιο μικρότερη…..
    Ύστερα εσύ ξέρεις να το εκτιμήσεις και να το χαρείς όλο αυτό…. πολλές φορές με ταξιδεύεις στο νησί μου με ένα τρόπο μαγικό, ξεχωριστό σαν και σένα…
    Θα τολμήσω να συμπληρώσω στην συνταγή, αν βρούνε για τη σάλτσα άνυδρα Πυργούσικα ντοματάκια, θα έχουν μια πεμπτουσία γεύσης.
    Σε φιλώ πολύ…,

Leave a comment